AutoCanada Q3 vinstmarginal på grund av incitament

AutoCanada Q3 vinstmarginal på grund av incitament

AutoCanada Inc., VD Steve Landry, säger att aggressiva incitament och lyxbilar är de främsta anledningarna till att hans återförsäljargrupp redovisade en tredje kvartals bruttovinst på 138 miljoner dollar, en ökning med 12,2 procent.

OEM-program på specifika produkter skapade framgångsrik anpassning för vår försäljning av återförsäljare. När vi rullade in i 2018-modellen året nådde OEM-företagen incitament för 2017-modeller, sade Landry på ett konferenssamtal på fredag.

Ny bilförsäljning på AutoCanada, en av landets största återförsäljargrupper, steg 9,4 procent från året innan till 12 014 enheter. Intäkterna från nyförsäljning av fordon ökade med 12 procent till 497,7 miljoner dollar.

Försäljningen i hela landet ökade under tiden med 6,8 ​​procent. vi rullar in till 2018, det vi hör av branschexperter är att 2018 kommer sannolikt att vara högst 1,95 miljoner [sålda fordon]. Vi ser 2018 som en ganska stark marknad. Bolaget redovisade också en ökning av omsättning och nettoresultat förra kvartalet.

CFO Chris Burrows sa att försäljningen var uppe i alla delar av landet och från alla utom två varumärken.

Verksamheten blir effektivare och vi ser en stadig ombalansering av vår portfölj, över geografiska områden och varumärken, sa han i ett uttalande.

Justerat resultat på 13,58 MUSD markerade en ökning med 31,5 procent jämfört med samma period året innan. Intäkterna ökade med 10,8 procent till 834,6 miljoner dollar.

LUXURY GAINS

Landry sa att lyx och importerade fordon genererar hög avkastning.

hade ett gott skifte i år i våra inkomster från inhemska, från 64 procent till 57 procent, vilket innebär att lyx och import faktiskt ökar, sa han.

Montreal-området Mercedes-återförsäljaren att AutoCanada köpte i april en mindre volym lyxbutik men ger mer intäkter, sade Landry.

fortsätt att leta efter vårt företag att diversifiera, sa han.

Bolaget redovisade också vinster på andra områden.

Delar, service och kollisionsreparation genererade 104,8 miljoner dollar av intäkterna under tredje kvartalet, en ökning med 9,7 procent. Företaget ökade sitt antal serviceplatser till 898 från 977 ett år tidigare.

Finans och försäkring genererade 39,6 miljoner dollar av omsättningen under tredje kvartalet, en förbättring på 18 procent från 2016 BUTIKKNING

Av AutoCanada 57 återförsäljare var 48 av dem kvalificerade som under det senaste kvartalet, från 33 året innan. AutoCanada definierar butiken som en franchiseautomater som har ägts i minst två hela år sedan förvärvet. Återförsäljaren ingår sedan i samma butiksanalys i varje följande kvartal.

På samma butiksbasis ökade den nya detaljhandeln med 7,4 procent till 373,75 miljoner dollar. Antalet nya detaljhandelsfordon som säljs var 8 799, en ökning med 6,5 procent. Försäljningen av nya bilar i flottan sjönk med 12,7 procent till 60 miljoner dollar. Antalet sålda flottfordon minskade med 18,4 procent till 1 634.