Autoförsäljningen börjar 2017 på en låg

Autoförsäljningen börjar 2017 på en låg

Bilförsäljningen försvann i januari när köpare återhämtade sig från semesterutgifterna, men nedgången vann senast. autoförsäljning, och förra månaden tycktes leva upp till det rykte. Försäljningen av alla rapporterade minskningar.

Men det finns massor av faktorer som bör kräva juice under de kommande månaderna. Konsumenternas förtroende är starkt, gaspriserna är låga och det finns bra erbjudanden på nya fordon med cool teknik. Skattebidrag kommer också att stimulera efterfrågan. Medan försäljningen aren förväntas bli topp förra året på 17,55 miljoner, förutspår de fortfarande att komma in på historiskt höga nivåer.

En X-faktor är president Donald Trump. Promised skattesänkningar och infrastrukturutgifter kan öka efterfrågan på nya fordon. Men hans hotade skatter på fordon som importeras från Mexiko kan göra vissa nya bilar dyrare. förra året.

Priserna går upp där måste vara en slags effekt, säger Alec Gutierrez, en analytiker med Kelley Blue Book. är en priskänslig bransch. på General Motors föll 3,8 procent från januari i fjol, medan Ford-försäljningen var nere 1 procent. Toyota och Fiat Chrysler båda såg 11 procent minskar.

Honda och Nissan båda såg 6 procent försäljningsvinster tack vare stark lastbil och SUV försäljning. Hyundai-försäljningen ökade med 3 procent. Volkswagen-försäljningen hoppade 17 procent då stinget från sin diesel cheating skandal började blekna.

ALG, ett automationsprognosföretag, förutser att den totala försäljningen kommer att sänkas med 1,5 procent från januari till 1,1 miljoner.

Vinterväder och semesterskulder håller vanligtvis köpare bort från bilhandlare i januari. I år var baksmälla ännu mer akut. Jeff Schuster, senior vice vd för prognos för LMC Automotive konsultföretag, sade att biltillverkare erbjöd sig också stora erbjudanden i november och december och drar januari försäljningen framåt.

av detta är payback från en riktigt stark närmast 2016, säger Schuster, som förväntar sig att försäljningen ska återhämta sig resten av året.

Erbjudandenna släpptes i januari. Eftersom efterfrågan saktar efter sju raka år av försäljningsökningar, är biltillverkare alltmer desperata att göra en försäljning. Incitamentutgifterna beräknades i genomsnitt uppgå till 3 635 dollar per fordon i januari, en ökning med 21,6 procent från ett år sedan, sade ALG.

General Motors Co.-försäljningen sjönk 3,8 procent till 195 909. GMC-varumärkesförsäljningen ökade något, men Buick, Cadillac och Chevrolet alla såg nedgångar. GM sålde 1.162 Chevrolet Bolts i januari, en av de första månaderna den nya hela elbilen var till salu. Försäljningen av sin bästsäljare, Chevrolet Silverado pickup, sjönk 6 procent.

Ford Motor Co.-försäljningen sjönk 1 procent till 172 612. Ford varumärkesförsäljning var av 2 procent men Lincoln lyxvarumärkesförsäljningen hoppade 22 procent på stark försäljning av små SUV. Försäljningen av Ford-säljaren ökade F-serien med 12,5 procent då nya tunga lastbilar slog marknaden.

Fiat Chrysler-försäljningen minskade med 11 procent till 152 218. Företaget Jeep, Chrysler, Dodge och Fiat märktes alla såg nedgångar. Alfa Romeo-försäljningen ökade tack vare den nya Giulia-sedan medan Ram-försäljningen ökade med 5 procent på efterfrågan på lastbilar och lastbilar. SUV-försäljningen var en fortsatt styrka; Försäljningen av Jeep Grand Cherokee SUV ökade med 24 procent för månaden.

Försäljningen i Toyota Motor Corp sjönk med 11 procent till 143 048. Försäljningen av Camry sedan, företagets ständiga bästsäljare, sjönk 24 procent efter att Toyota visat en ny version som kommer att säljas senare i år. Försäljningen av hybrid Prius var ner 16 procent, skadad av låga gaspriser.

Nissan Motor Co. omsättning ökade med 6 procent till 112 319. Nissan varumärkesförsäljning ökade med 3 procent medan lyx Infiniti-försäljningen hoppade 36 procent tack delvis till den nya Q60-coupén. Nissans bilförsäljning sjönk 9 procent, men lastbils- och SUV-försäljningen ökade med 24 procent, ytterligare bevis på att konsumenterna växte preferenser för större fordon.

Honda Motor Co.-försäljningen ökade med 6 procent till 106 380. Försäljning på Honda lyx

Acura varumärke sjönk 10 procent men Honda varumärkesförsäljning ökade med 8 procent. Företagets bästsäljare, CR V små SUV, såg en jättestor försäljningsökning på 52,5 procent som en nyutvecklad version på showroom.

Hyundai Motor Co. sade att försäljningen ökade med 3 procent till 46 507, en januari rekord för företaget. Klättring försäljning för företaget nya Genesis lyx varumärke hjälpte, liksom gjorde SUVs. Försäljningen av Hyundai Santa Fe SUV hoppade 53,5 procent.