Automotive News

Automotive News

År 1998 kom Lexus med en ganska enkel idé: Sätt en stor röd båge på en bil för en semesterkampanj och kalla det ‘December to Remember’ -försäljningsevenemanget. Arton år senare fortsätter kampanjen starkt med annonserna som framträder som en semestermarknadsföringstradition på samma sätt som Coke s Santa Claus eller Coronas ikoniska O ‘Tannenpalm spot’.

Bilköpare tycker inte om de stora röda bågarna, de kräver dem i annonser och i återförsäljarutställningslokaler. Ja, folk tycks verkligen ge Lexus-fordon som julklappar, ett koncept som var spoofed av ‘Saturday Night Live’ 2002.

‘Ibland är det en överraskning för en make, men många gånger kommer familjen att köpa en ny bil och de gör det lite överraskning runt julen’, säger Lexus VP Marketing Brian Smith.

‘Många, många återförsäljare måste faktiskt schemalägga användningen av sin stora röda båge. Det brukade vara att varje återförsäljare hade en och nu har många återförsäljare köpt två, tre, fyra bågar.’ Köpare lånar bågarna så att de kan ‘överraska sin familj när de tar hem en ny bil’, sa han.

Årets kampanj startar måndag och kommer att omfatta fem allmänna marknads-tv-annonser och två placerade i multikulturella medier. Annonslamporna barn används som mellanhänder av vuxna som vill få sin Lexus önskelista till jultomten.

Med en så lång löpande kampanj ‘är du under press varje år för att hålla det friskt och relevantt och aktuellt med tiden’, säger Chris Graves, chefskonsulent vid Lexus agentur Team One, som är det luxuösa premiumföretaget inom Saatchi Saatchi . Till exempel, under en konjunkturnedgång år 2012, uppmanade annonser människor att komma ut ur sitt hus och hänga ut med vänner genom att köra ett Lexus-fordon, förstås.

Årets tema handlar om hur ‘som vuxen kan du fortfarande uppleva den barnsliga glädjen och undra på att få den gåva du alltid ville ha’, säger Graves. ‘Barn verkar ha samband med Santa. Så hela kampanjen handlar om hur vuxna hittar ett sätt att manipulera det förhållandet på ett roligt sätt. ‘

Viktigt marknadsföringsverktyg

För Lexus och andra auto marknadsförare har semesterns försäljningsevenemang kommit fram som ett av årets viktigaste marknadsföringsverktyg. Som sådan har julkrypten slagit sig på auto-marknaden med varumärken som använder sina semesterannonser långt före Thanksgiving. I år var 1 november kickoffen, säger Michelle Krebs, senior analytiker för AutoTrader. Bilhandlare rider med andra detaljister, och Amazon, som startade Black Friday, erbjuder tidigt, sade hon.

Decemberförsäljningen kan vara särskilt viktigt i år då branschen försöker matcha förra årets försäljningsrekord, sa hon. ‘Vi vet att försäljningen är plattå och incitament ökar,’ berättar Krebs. ‘Beroende på hur aggressiva bilhandlare får incitament och kampanjer och hur väl konsumenterna utnyttjar dem, räknar vi med att försäljningen blir nere 1 procent eller upp 1 procent från ett år sedan. Så det kan vara en annan rekordbrytare men kanske inte. ‘

Bilverkstäder som redan är på marknaden med semesterkampanjer är Audi, vars försäljningsarrangemang ‘season of Audi’ inkluderar ett erbjudande från automaker för att täcka den första månadens hyresavgift på vissa modeller.

Infiniti tar ett nytt och mindre försäljningsriktigt tillvägagångssätt i år genom att samarbeta med Arbor Day Foundation för att plantera 35 000 nya träd på uppdrag av förare. Från 9 november till 31 december kommer besökare till Infiniti-återförsäljare att få en prydnad som representerar en av de donerade träden.

‘Semestern kan vara överväldigande och full av förväntad clich som stora röda bågar och blowout-försäljningshändelser’, säger Allyson Witherspoon, chef för marknadsföringskommunikation och media på Infiniti Americas, i ett uttalande. ‘Under denna säsong ville Infiniti bryta mot dessa normer och ge våra chaufförer och anställda möjlighet att betala vidare med dessa träddonationer.’

Lexus erbjudanden

Lexus erbjuder gratis första månads betalning på vissa modeller, enligt webbplatsen. Märket söker momentum efter att Lexus försäljning minskade med 4,7 procent under årets första 10 månader till 260996 fordon.

‘Alla var oroade över hur november / december skulle se ut efter valet och sakerna känns ganska stabila’, sa Smith och pekade på aktiemarknaden uppe i de två dagarna efter Donald Trumps seger.